Herstructurering

Administratieve organisatie

Groeit of krimpt je onderneming? Dan is een herstructurering van de interne organisatie vaak een gevolg. Bij groei komen er extra afdelingen of managementlagen bij. Bijvoorbeeld vanwege het aantrekken van extra personeel of door een bedrijfsovername. Bij inkrimping is er minder behoefte aan personeel. Er verdwijnen juist afdelingen of managementlagen. Tevens veranderen mogelijk de verantwoordelijkheden binnen je interne organisatie bij groei of inkrimping van je onderneming. Bij een noodzakelijke herstructurering van je interne organisatie wijzigt de administratieve organisatie van je onderneming eveneens. Wij adviseren je hoe je de interne organisatie en administratieve organisatie zo inricht dat de rapportages je inzicht blijven geven over hoe het binnen je onderneming reilt en zeilt.

Andere rechtsvorm

Een herstructurering van de interne organisatie van je onderneming leidt mogelijk ook tot een andere aansprakelijkheid. De groei van je onderneming komt bijvoorbeeld door activiteiten in een nieuwe branche die meer risico’s met zich meebrengen dan de gebruikelijke activiteiten. De aansprakelijkheid verandert eveneens als je via een bedrijfsovername een onderneming overneemt met een risicovol businessmodel. In deze gevallen is een heroverweging van de rechtsvorm aan te bevelen. Zeker indien de huidige rechtsvorm een eenmanszaak of vennootschap onder firma (vof) is. Een overgang naar een of meerdere besloten vennootschappen (BV’s ) is zinvol om de aansprakelijkheid van de activiteiten te splitsen. Dit omdat je niet wil dat de riskante activiteit nadelige gevolgen heeft voor je ander activiteiten indien je ergens aansprakelijk voor wordt gesteld. Wij adviseren je hoe je deze nieuwe situatie op het gebied van rechtsvormen het beste kunt vormgeven.

Financieringsbehoefte

Naast herstructurering speelt bij groei van de onderneming overigens nog een andere kwestie: geld. Groei moet je als ondernemer immers weten te financieren. Doe je dit niet, dan kan de groei weer net zo snel stagneren als het begonnen was. Wij adviseren je graag hoe je jouw onderneming in deze financieringsbehoefte kunt laten voorzien.

Up-to-date informatie

Wekelijks brengen we een digitale nieuwsbrief uit met informatie over actualiteiten zoals aanpassingen van regelgeving. Deze up-to-date informatie is op maat. Je ontvangt dus alleen berichten die relevant zijn voor jouw onderneming, of die voor jou persoonlijk als ondernemer waardevol zijn. In november brengen we elk jaar een speciale papieren editie uit van deze nieuwsbrief. We gaan dan uitgebreid in op regelingen waarvan je in het betreffende jaar nog gebruik kunt maken. Ook werpen we daarin een blik vooruit naar het komende jaar. Zodat je tijdig kunt anticiperen op nieuwe en veranderende wet- en regelgeving.

Bekijk ook

Estate planning
Waardebepaling
Faillisement Schuldsanering
Overname
Oprichting