Estate planning

Veilig beheer van geldstromen

Met regelmaat krijgen we van ondernemers de vraag voorgelegd wanneer ze met ondernemerspensioen kunnen gaan. Voor ondernemers geldt natuurlijk dat ze hun pensioen zelf moeten regelen. Hierbij geldt: hoe eerder je hiermee begint, hoe gemakkelijker het is een goed ondernemerspensioen op te bouwen. Een goede langetermijnvisie gecombineerd met de tijd die voor je werkt dragen daaraan bij.

Pensioenvisie voor ondernemers

Een van de onderdelen van estate planning is het ontwikkelen van een pensioenvisie. Dit begint met het vaststellen van een pensioendoel. Ofwel, hoeveel pensioeninkomsten heb je nodig om je toekomstige uitgaven als je met pensioen bent te kunnen bekostigen? Dit betekent allereerst dat je moet nadenken over hoe je leven eruitziet als je stopt met ondernemen. Wij kunnen je helpen dit inzichtelijk te maken door samen met jou een financiële levensloop te maken. Aan de hand van je vermogensontwikkeling, je opgebouwde pensioenrechten, je afgesloten lijfrentepolissen en andere zaken die hierop van invloed zijn, bepalen we jouw te verwachten toekomstige inkomsten. Dit spiegelen we aan de te verwachten toekomstige uitgaven. Als de uitgaven de inkomsten overtreffen stippelen wij samen een financieel pad uit om ze in evenwicht te krijgen. Dit betekent dat we onderzoeken wat we kunnen doen om de toekomstige inkomsten te verhogen en uitgaven kunnen verlagen. Bij voorbeeld door het aflossen van de hypotheek op je woning.

Schenkplan

Bij bepaalde gebeurtenissen in je leven komt estate planning ook aan bod. Bijvoorbeeld bij een echtscheiding of bij een bedrijfsopvolging. Of wanneer je een familievermogen fiscaal gunstig naar de volgende generatie wilt overbrengen. Wij stellen dan samen met jou een schenkplan op. Verder begeleiden wij je bij andere persoonlijke zaken, zoals het opstellen van een testament. We begeleiden je hierbij, in samenwerking met een notariskantoor in de regio met wie wij een jarenlange relatie hebben.

Up-to-date informatie

Wekelijks brengen we een digitale nieuwsbrief uit met informatie over actualiteiten zoals aanpassingen van regelgeving. Deze up-to-date informatie is op maat. Je ontvangt dus alleen berichten die relevant zijn voor jouw onderneming, of die voor jou persoonlijk als ondernemer waardevol zijn. In november brengen we elk jaar een speciale papieren editie uit van deze nieuwsbrief. We gaan dan uitgebreid in op regelingen waarvan je in het betreffende jaar nog gebruik kunt maken. Ook werpen we daarin een blik vooruit naar het komende jaar. Zodat je tijdig kunt anticiperen op nieuwe en veranderende wet- en regelgeving.

Bekijk ook

Herstructurering
Waardebepaling
Faillisement Schuldsanering
Overname
Oprichting